demi BBK3410 :-)

Tangan gatal mau share assignment untuk kod BBK 3410 iaitu Penglahiran Bakat Kreatif. Kena buat 4 sajak daripada 5 tema yang kena bagi. Prof bagi kami tema ;

1. Syria
2. Palestin
3. MH370
4. Hantaran
5. Rohingya 

Saya pilih 1, 2, 3 dan 5 hiks tapi masa diperdendangkan untuk seisi kelas, I choose Syria dengan tajuk 


B U K A N  L A W A K  A N T A R A B A N G S A

Ria girang mengajak
Dengan senyuman lebar pada wajah
Membawa aku bermain
Di taman Turki
Sudah berakhir, Syi
Kau aman sekarang, Syi
Kau bukan di sana, Syi
Kau sekarang di sini
Di bumi Turki.

Ria lantas menarik tangan ku
Mengorak langkah ke taman Turki
Nama mereka Tu, Re dan Ki
Ria pesan, mereka abangku
Abang-abang ku di Turki.

Satu bunyi yang aku kenali
Memukul gegendang telinga ku
Besar dan dalam dari atas 
Adrenalin ku lantas meluncur laju 
Ke setiap pembuluh darah ku
Sambil aku tekup telinga
Berlari anjing dapatkan teduhan.

"Syi, ada bom! Kapal di atas
mereka ingin bom kita!"
Pekik Ki kuat
Bahak Re dengan semangat
Sambil dirakam oleh Tu
"Mak! Ayah! Bom! BOM!!
Ya Allah, bukan ini sekali lagi
Kenapa mereka tertawa?
Bukankah kapal di atas itu
bersiap-sedia gugurkan bom?

Aku takut.
Cukuplah di Syria.
Janganlah di Turki lagi.


- - - - - - - - - - - - - -  - - - - - - - 

Okay sampai sini jaa later apa-apa I will post it here byeeeee

Comments

Popular Posts