Lazy Sem 1

Assalamualaikum dan hello peeps! ^^

Nampak sudah tajuk post hari ni. Jeng jeng jeng! Yup. Saya mau share serba sedikit pengalaman saya time awal semester 1. Memang belajar law ni banyak kena membaca. Itu jaa tips paling senang dan sangat diperlukan kalau mau score bagi siapa-siapa yang asal study sains tulen dekat sekolah dulu, tiba-tiba decide mau ambik law lepas habis SPM.

Alhamdulillah dapat sambung belajar peringkat asasi dekat UITM Shah Alam, under Law KPTM yang guna kod PI007. Buat pertama kali saya dapat hidup dengan lamanya dekat negeri kelahiran sebab kena belajar dekat bumi Selangor selama 10 bulan lebih. Dua semester belajar untuk law, ada 3 bulan untuk study law. 

Gila? Ya, agak (memang gila pun actually). Study benda baru selama 3BULAN seja! 

Awal-awal dekat uni tu memang alhamdulillah syukurlah pernah adapt hidup stail budak asrama selama 4-5 tahun dekat sekolah sains dulu. So, tidak terasa janggal lebih-lebih lagi masa awal orientasi dekat uni. Mana tidaknya seminggu orientasi (kalau uitm dikenali sebagai Minggu Destini Siswa/i) tidur paling awal pun jam 1pagi! Kalau dekat tanah melayu tu, subuh kan dalam jam 5 atau 6 pagi (itu pun matahari tidak completely menampakkan dirinya lagi). hmphhh kami kena bangun awal before masuk waktu Subuh! Kumpul dekat dewan kolej untuk solat subuh berjemaah. Dapatlah jugak berkat rezeki Allah, so senang mau tempuh segala susah payah sepanjang orientasi tu.

Okay orientasi berlalu dengan penuh duka lara sengketa. 

Belajar law dalam masa 3bulan?
its fine right kalau saya gun bahasa aku kau segala hmphh lantak jaa la

oh i did mention it before. It's not an easy task becuhs you have to adapt with so many things going around you. Berdebar lah jugak jantung masa mula-mula kena kumpul semua budak law kptm. Nervous gila sebab curious mau tau siapa classmates aku??? Aku dapat kelas LWA01F. Kami kept ada 7group it alphabet. Masuk kelas besoknya, hari kedua start kuliah. Syukur aku satu kelas sama sorang kawan aku time sekolah dulu! Priskilla namanya, sorang lagi kawan ku sana kelas A.

So, my classmates consist of Adilla, Aimi, Akif, Alya, Anis, Aqilah, Fatin, Hafiz, Hannah, Huda, Inie, Izza, Kudib, Marini, Mye, Nadh, Pris, Rafiz, Shahmie, Syameer, Syu, Umi, Ziqrul, Sania, Ayu, Razan, Aben, Linda and Mimie. Dan oh ya aku ^^ 

30 orang lah jawabnya kami satu kelas.

Untuk sem1, aku kena study 7 subjek. Kalau waktu SPM dulu ada 2tahun kena bagi masa study 9subjek tu, ini cukup 3bulan jaa dik oii. Dalam masa 3bulan tu bukan belajar benda baru jaa, ada assignment yang berjuta lagi dengan unexpected test kadang-kadang dari lecturer. Ada 2subjek kod english yang aku ambik; Critical Reading and Reasoning for Foundation Studies dan English for Foundation Studies. Kalau uitm, memang dea emphasise sangat english sebab kami belajar law dalam english. Itulah napa banyak jugakla batchmate aku yang mengadu study law in english susah. Kalau bm tu memang senanglah mau faham and hafal segala akta, teori dan fakta ntahapapa semua pasal undang-undang. Apa boleh buat lah hati kena sado itu yang aku belajar sejak masuk uni ni T__T

Subjek sampingan, Computer and Information Processing (berguna nanti once sudah berjaya jadi lawyer sebab banyak kena taip segala rekod dakwaan segala). And oh yaa subjek agama jugak ada ya. Untuk sem1 kami study Tasawwur Islam. Best okay tasawwur ni sebab dea lebih kepada critical thinking Islam. 

Subject law pulak; Introduction to Law I, Introduction to Malaysian System of Government and Politics dan Legal Research and Information Processing Skills. 

Intro to Law 1; study banyak pasal teori awal law. Ada nama falsafah kena hafal dan of course kena fahammmm. Contoh, apa Aristotle cakap pasal law, apa tu ahli falsafah cakap, adakah dia tu Naturalist, Positivist or Sociologist. Yupp tiga sekolah law yang aku sebut tu penting. Untuk subjek ni aku x skor sangat (sebab hahaah kena repeat masa sem2 nanti aku cerita ya). Untuk orang yang jenis hafal teori, memang dea senang mau faham dan skor lah. Banyak jugakla orang skor subjek ni untuk kelas gabung kami. Tapi untuk aku... hahaah yang penting study subjek ini macam kau study FIZIK, ADDMATHS AND CHEMIST bahahaha. 

Intro to M'sian System of Gov & Politics; it's not like that just bcuhs i was exposed into a politicians family i like this subject somehow. Minat tu datang sendiri tampa sedar. Study banyak pasal government Malaysia punya sistem pentadbiran, ada tiga badan penting. Legislature, Executive and heheh sorry satu aku lupa-lupa ingat. Dan ada sentu bab sejarah yeaaay sejarah awal macammana Malaysia boleh terbentuk. Alhamdulillah lah juga aku score A- dekat subjek ni. Bukan mau cakap apa lah macam yang aku sentuh pasal intro to law I, untuk orang otaknya sesuai dengan fakta (macam aku tanpa aku sedari serious), dapat skor ni subjek. Terkejut beruk jugaklah bila kawan-kawan aku dapat tau aku skor ni subjek sebab bagi dorang susah. Kakakaakakak sayang adik tidak pandai bab guna teori ni hmphh betullah lain orang lain kemampuannya kan?

Legal Research and Information Processing Skills; okay untuk subject ni, agak bosan masa awal-awal study sebab study pasal LIBRARY and jenis-jenis buku yang ada dalam library tu. Ada beza okay. Apa tu gazette, encyclopedia, journal and etc. But hold on guys JANGAN MALASA study ni benda hanya sebab dia boring sebab bolehla jugak ni subject senang mau score (PENTING KALAU MAU LULUS SEM1 NI sebab orang hanya akan ada dilemma antara dua subjek law aku sebut di atas tu). Dan, kegunaan subjek ni adalah untuk but reference bagi setiap kerb folio aka assignment bertulis kamu.

Done sentuh serba sikit pasal subjek yang aku belajar. 

Jujurlah, I'm not a well-graded or good student since primary until now bcuhs yes i have a hard time to understand one thing. Not including where you have to sharpen your memory and understanding it at the same time. Simple, aku bukan macam certain student yang dapat tangkap cepat ilmu tu. Semester 1 ni lah aku banyak main, jalan jelajah KL sana sini sebab kesakaian sekejap dapat explore tempat baru. Sebab aku x suka and x ngam dengan intro to law 1, panahannya aku gagal dan kena repeat paper masa Semester 2.

Ada banyak alasan yang boleh jadi macam benang kena air kalau mau cakap reason I didn't do well or try harder for my first semester studying law. Tapi, itulah paling utama sebab banyak main and I don't like that subject so much. Macam allergic okay dengan tu intro to lawI.  Kena adapt lagi dengan assignment berjuta, ESPECIALLY ASSIGNMENT UNTUK SUBJEK ENGLISH MAK AIIIH BERJUTA MENGALAHKAN SUBJEK LAW. Lambat laun data jug sesuaikan diri, jadi pedoman masa semester 2.

Study law kena banyak bercakap? 

Actually semua jenis course kita ambik pun kena banyak bercakap. Means that kita kena keluar daripada kepompong kita yang ahaha aku tau banyak student lepasan spm ni mana berani mau cakap depan, kalau ada pun yang boleh kira pakai jari kecik ku ni lol. Hal ini kerana, you gotta prepare for your assignment presentation selain duk sibuk taip folio assignment guna laptop since it will 40% of your carrymarks. Penting itu okay penting tu carrymarks. Final exam nanti you guys just kena score another 60%. Nampak senang but no. Semua yang kita buat perlukan pengorbanan yang berliku batu bukit jalannya in order to be successful. You gotta have faith on yourself and be strong. Untuk law ni memang kena banyak bercakap sebab there will be debate. Mau x mau, you gotta do it for the sake of your future. One tips from me; your marks is majority on the hands of your lecturer. 

Okay I'm not trying to scared you guys with this okay husnuzon okay. Banyak kebaikan yang tanpa kita sedari berlaku dengan diri kita. Example, you can talk confidently bcuhs at least you try.

Before I end this here and going to continue for my next semester's story, tbvh I would never make it if its not bcuhs of my friends, classmates and roommates. One thing you must prepare later once you enter university's life; you gotta choose a friend that can stand up with both your good and worse side wisely. Bcuhs they are the people who is going to be your backbones while you're far away from your family. So, here, aku ingin melahirkan rasa kesyukuran and terima kasih, a lots of 4letters to my friends (you know who you are ~_~) for being there with me through thick and thin of the time. May Allah bless & ease everything for you guys in the future.

Until then. Wassalam :)






Comments

Popular Posts